ابزار پرده خوش آمدگویی
ابزار وبلاگ
نکات ایمنی لاستیک خودرو - کوسالان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات ایمنی لاستیک خودرو

اکثر رانندگان، خودروهای خود را برطبق عادت روزانه و بدون کوچک‌ترین توجه به وضعیت یکی از قطعات بسیار مهم و اساسی آن که نقشی بسیار مهم در کیفیت رانندگی و ایمنی خودروها دارد، مورداستفاده قرار می‌دهند.
این قطعه، لاستیک‌های خودرو است که اکثر رانندگان حتی در شرایطی که کاملاً نو هستند، به‌دلیل زیبایی و لوکس‌کردن خودروهای خود، اقدام به تعویض آنها می‌کنند.
متأسفانه اغلب ما، به‌ندرت این عادت را پیش از اینکه بسیار دیر شود، تغییر می‌دهیم.

شاخصه‌های مهم تایر    برید به ادامه مطلب     

1. تاریخ تولید تایر
آیا می‌دانید که تایرهای خودرو نیز مانند بسیاری از فراورده‌های مصنوعی دیگر، تاریخ مصرف دارند؟ این تاریخ 4 سال پس از تاریخ تولید آنهاست که معمولاً به‌صورت عددی 4رقمی بر روی لاستیک درج شده است.
پیدا کردن تاریخ انقضای مصرف تایر، کاری بسیار آسان است. اگر به نوشته‌های درج شده در کنار تایر دقت کنید، عددی 4رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می‌سازد. درواقع تایر 4 سال پس از این تاریخ، قابل‌استفاده نیست.
برای مثال، درنمونه زیر عدد نشان‌دهنده این است که تایر در هفته هفتم از سال 2007 میلادی یعنی فوریه 2007 تولید شده و تا قبل از فوریه سال 2011 قابل‌استفاده است.
درصورتی‌که تاریخ مصرف تایر شما گذشته باشد، این احتمال که به‌دلیل ترکیدن ناگهانی آن دچار تصادف شدید و یا حتی مرگ‌آور شوید، بسیار زیاد است. این می‌تواند تمرین خوبی برای ما باشد تا با بررسی این تاریخ، از منقضی‌نشدن مهلت مصرف تایر خودروی خویش مطمئن شویم.

2. ماکزیمم فشار باد
مطلب حائز اهمیت دیگری که غالباً آن را فراموش کرده و یا به آن اهمیتی نمی‌دهیم، میزان فشار بد مجاز تایر است. بسیاری از پمپ بنزین‌های مکزیک، فشار باد را روی 28PSI تنظیم می‌کنند. درصورتی‌که قصد سفر داشته باشید، آنها در بسیاری موارد فشار را تا PSI پایین می‌آورند زیرا لاستیک‌ها به‌هنگام رانندگی طولانی در بزرگراه‌ها، گرم شده و فشار باد درونی بالا می‌رود. شما اگر به مکزیک می‌روید، اجازه این کار را به آنها ندهید.
میزان ماکزیمم فشار مجاز برای هر تایر را می‌توانید در سطح کناری آن مشاهده کنید. ماکزیمم فشار مجاز برای بعضی تایرها 32PSI و برای برخی 44PSI و برای بعضی انواع تایر حتی 50PSI درنظر گرفته شده است. تایر خودرو را بررسی کنید تا از میزان فشار مجاز واقعی آن مطلع شوید. تنظیم فشار باد تا چند پوند کمتر از ماکزیمم فشار مجاز، عملی قابل‌قبول است ولی نباید در این کاهش افراط کنید.
تایرهای مختلف، برحسب کاربردهای گوناگون، برای تحمل فشارهای مختلفی طراحی شده‌اند. شما می‌توانید ماکزیمم فشار مجاز تایر خودروی خویش را که به‌صورت عددی کوچک در کنار آن درج شده است، مشاهده کنید.

 فشار کم داخل تایر، موجب بالارفتن حرارت آن می‌شود. عکسبرداری مادون قرمز از تایری که در سرعت بالا تست شده است، نشان می‌دهد که با پایین آمدن فشار، دمای مخرب لاستیک بالا می‌رود.

3. ماکزیمم ظرفیت بار هر تایر
مطلب مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، میزان باری است که می‌توانیم روی تایرها وارد کنیم. در بسیاری مواقع، بدون توجه به فشاری که بار اضافی درون خودروها به تایرها وارد می‌کند، اقدام به حمل بار با خودرو می‌کنیم. افزایش نرخ ماکزیمم بار مجاز، امکان خرابی لاستیک را افزایش داده و حتی ممکن است عاملی مؤثر در وقوع تصادفات باشد. 

4. نرخ سرعت مجاز
نرخ سرعت مجازی که تایر براساس آن طراحی شده است، توسط حرفی که در کنار شاخص بار مجاز درج شده‌اند، مشخص می‌شود.

5. اندازه تایر
بسیاری از افراد، هنگامی که برای خرید لاستیک به فروشگاه مراجعه می‌کنند، در پاسخ به سوال فروشنده در زمینه اندازه لاستیک موردنظرشان، بلافاصله اعداد و ارقامی را بیان می‌کنند که روی لاستیک قدیمی خود دیده‌اند.
آیا بهتر نیست بدانید که این شماره‌ها چه معنایی دارند؟

6. مقاومت حرارتی
مقاومت حرارتی تایرها با حروف مشخص می‌شوند.
مقاومت حرارتی تایرها به‌ترتیب از بالاترین تا پایین‌ترین درجه، با حروف A B یا C مشخص می‌شوند.

7. Traction
این واژه در یک تایر، میزان قابلیت ایستایی آن را در جاده‌های خیس نشان می‌دهد. این واژه، گریدهای بالاتر تایر، این امکان را می‌دهند که خودروی خود را در جاده‌های خیس، در مسافت کوتاهتری نسبت به تایرهای با گرید پایین‌تر، متوقف کنید. میزان Traction از بیشترین تا کمترین، به‌ترتیب با حروف "B" ،"A" ،"AA" و "C" تعریف می‌شود.

8 . Treadwear
این عدد، نرخ سایش تایر را به ما نشان می‌دهد. عدد بالاتر، بیانگر این است که ساییده شدن لاستیک زمان بیشتری طول می‌کشد. بنابراین زمان ساییده شدن یک تایر با گرید 400 دو برابر تایری با گرید 200 است.




تاریخ : دوشنبه 90/2/19 | 10:29 صبح | نویسنده : فهمی خدامرادی | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.