ابزار پرده خوش آمدگویی
ابزار وبلاگ
مدال برنز بیکاری کشور بر سینه کردستان - کوسالان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نسخه مناسب چاپارسال به دوستان



مدال برنز بیکاری کشور بر سینه کردستان

بر اساس گزارش بررسی نیروی کار مرکز آمار ایران در پاییز 91،‌ استان کردستان با نرخ بیکاری 15.6 درصد رتبه سوم بیکاری در میان استان‌های کشور را به خود اختصاص داد.

 

اوایل هفته جاری مرکز آمار ایران با انتشار گزارش بررسی نیروی کار در پاییز 91 نشان داد که استان کردستان با ثبت نرخ 15.6 درصد پس از استان‌های لرستان و کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری را میان استان‌‌های کشور دارد.

از نظر مرکز آمار تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت بر اساس استاندارد سازمان بین‌المللی کار (ILO) کار کرده و یا بنا به دلایلی به‌طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند.

همچنین افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود کار می‌کنند، کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می‌‌دهند، محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند (نیروهای مسلح شامل پرسنل کادر، درجه‌داران و سربازان وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی) از نظر مرکز آمار شاغل محسوب می‌شوند.

مرکز آمار با لحاظ این تعاریف و محاسبه از طریق نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، ضرب در 100، درصد بیکاری را اعلام می‌کند.

با لحاظ این تعاریف بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل ‌کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز 90) 6/0 درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته (تابستان 91) نیز 1.2 درصد کاهش داشته است ولی متأسفانه در کردستان روند تغییرات بیکاری نسبت به فصل مشابه سال گذشته (پاییز 90) نه ‌تنها کاهش نیافته است بلکه 0.1 درصد نیز رشد پیدا کرده و نسب به فصل گذشته (تابستان 91) نیز 5.2 درصد رشد پیدا کرده است.

این آمار تأمل برانگیز در حالی در استان کردستان رقم خورده است که معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان در جلسه کارگروه اشتغال استان در خردادماه جاری از ایجاد 50 هزار و 280 فرصت شغلی تا پایان سال‌ خبر داده بود و وی در جلسه آذرماه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان نیز اعلام کرد: «از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از 32 هزار فرصت شغلی در سامانه ثبت، که این رقم بالغ بر 68 درصد از سهم اشتغال پیش‌بینی شده استان بوده است».

اما مدیران دولتی به ارائه این آمار به مردم تا این حد هم بسنده نکرده و مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی که هم‌اکنون مشاور امور اشتغال و سرمایه‌گذاری استاندار است، 12 آذرماه در یک نشست تخصصی که با حضور مشاور وزیر تعاون در سنندج برگزار شد گفت: «نرخ بیکاری در کردستان 10.4 درصد است» در حالی که این رقم مربوط به تابستان است و نباید در در ماه آخر پاییز به‌ آن استناد می‌شد.

اما سخن به اینجا ختم نشد و مدیرکل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز 17 بهمن‌ماه با اعلام راه‌اندازی 131 تعاونی در سطح استان از تحقق 100 درصدی اشتغال در کردستان خبر داد!!

حال معلوم نیست اشتغالی که تا پایان هفته اول آذرماه 68 درصد تحقق پیدا کرده بود با کدام معجزه در عرض 2 ماه 100 درصد محقق شد.

کلام آخر اینکه، نگاهی گذرا به اطلاعات منتشره از سوی مرکز آمار ایران و مقایسه آن با اظهارات مدیران استان که اسناد آن موجود است به روشنی ثابت می‌کند که آمار یکی از طرفین نادرست است و توضیحات شفاف در این خصوص کمترین انتظار افکار عمومی از مدیران ارشد استان برای روشن شدن واقعیت امر است.




تاریخ : سه شنبه 91/12/8 | 8:44 عصر | نویسنده : فهمی خدامرادی | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.